tisdag 31 januari 2012

Höna som pronomen

Alltså oavsett vad man tycker om ordet hen så känner jag att henmotståndare ofta är lite do'h-iga. Någon skriver ett långt blogginlägg (t.ex.) om hur och varför man ska använda hen. Bloggaren i fråga får sedan en hel hög med kommentarer som lyder ungefär "asså jag tycker hen är larvigt och onödigt! Vi har ju han och hon, varför ska man ha hen, ska folk bli tvåkönade eller????!!!!!". Liksom, innan man kommenterar kan man ju läsa vad det står. Eller så.

Här skriver Lady Dahmer, förvisso ganska aggressivt men även väldigt informativt, om ordet hen och vad det skulle vara bra för egentligen. Själv tyckte jag det var rätt gött att kunna slänga in hen när jag skrev en hemtenta häromdagen och var för lat för att kolla upp om författaren av en text jag använt mig av var en dam eller herre. Gött för lata alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!