tisdag 14 februari 2012

Det är roligt. Jag lovar.

Annars då? Joråsåatteh jag pluggar ju som jag (väl?) tidigare nämnt igen och läser Svenska Språket 1 vilket just nu innebär råpluggande av grammatik. "Åh fy så tråkigt och hemskt" säger typ alla jag berättar det för. "NÄMEN DET ÄR JU DÖÖÖÖKUUUUUL!!!!!!!!!!!!!!!" säger jag då. Och jag är inte det minsta sarkastisk! Det är visserligen dösvårt. Men även dökul, som sagt. När man inser att man fattar blir man så sjukt nöjd med sig själv, tror det är ungefär samma känsla som folk som gillar matte får när de löst ett skitsvårt matteproblem när man bah pow pow sätter en satslösning med fyra nivåer sådär bara.

När jag gick i högstadiet hade jag en svensklärare vars stora idol var Fredrik Lindström. Hon tyckte att grammatik hade ett oförtjänt dåligt rykte som gjorde att hennes elever i regel hade en rätt trist inställning till ämnet i fråga. Därför brukade hon inleda varje grammatiklektion med att vi alla fick ställa oss upp bredvid bänkarna och säga i kör att "GRAMMATIK är roligt. Grammatik ÄR roligt. Grammatik är ROLIGT!". Som häftiga och vuxna fjorton-femtonåringar i regel tycker att allt är lite pinsamt och omoget såg vi även detta som ett rätt så fjantigt påhitt - men gud så mycket roligare det blev med grammatik! Om jag en vacker dag blir svensklärare så kommer jag nog sno det tricket. För det är mycket bättre att vara en lite fjantig och fånig lärare än en dötrist en.

Förresten så har jag lärt mig att man visst får inleda en mening med Eller, Och eller Men*! Så nu slipper jag tänka med dåligt samvete på min andra högstadiesvensklärare när jag gör det, sådär ca femton gånger om dagen. Eller så. Kanske slänger jag in några andra junktioner i början av meningar också, när jag ändå är i farten.

* Det står på sidan 149 i Funktionell svensk grammatik av Maria Bolander (Liber 2011) om ni var nyfikna!

10 kommentarer:

  1. Hurra! Äntligen har jag hittat någon mer som tycker grammatik är roligt! Och så läser du på högskola, det har ju inte jag gjort. Äntligen får jag någon att fråga allt det jag undrar. Som vad din åsikt är i kasus-debatten. Hur många kasus anser du att det svenska språket har? Verkar råda delade meningar om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du, eftersom jag bara läser Svenska Språket 1 som är väldigt grundläggande så har vi inte gått in på sådana frågor - tror säkert att du vet mer om det än jag. Du kanske också borde hoppa på en svenskakurs om du tycker grammatik är kul, det är ju faktiskt väldigt roligt att plugga nördiga grejer :)

      Radera
  2. Jag håller med, grammatik ÄR roligt!

    SvaraRadera
  3. Ulrika Reinholdsson14 februari 2012 kl. 20:10

    Och är ett alldeles väldigt bra ord att börja med tycker jag!

    SvaraRadera
  4. (Inte) Helt oväntat så är det jättesvårt för mig att inte skriva något om "pow pow sätter en satslösning" här.


    Hehe, sats :)

    SvaraRadera
  5. Det ÄR roligt! Och TACK för informationen om första ordet i meningen; har alltid fått lätt släng av ångest av samma högstadieanledning. Puss.

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!