söndag 12 februari 2012

A good klonk on the head

Jag håller just nu på med att läsa igenom hela Anne på Grönkulla-serien (det är det bästa med att inte läsa litteraturvetenskap längre, att man med gott samvete kan läsa precis vad man vill när det kommer till skönlitteratur) och satt just och funderade på en sak. Jag har kommit till Drömslottet, där Anne precis har gift sig och flyttat iväg till ett litet samhälle som heter Fyra Vindar. I boken förekommer en man som har skadat huvudet på något sätt så han gått i barndom, men i slutändan slår han sig i huvudet igen eller liknande, minns inte riktigt och har inte kommit så långt i boken ännu, och blir normal igen.

Detta verkar ändå vara ett hyfsat vanligt förekommande skeende i film och litteratur, såhär på rak arm kan jag komma på även Pelle Svanslös-julkalendern och ett avsnitt av Remington Steele. Nu undrar jag, och reserverar mig för att detta kanske är en skitdum fråga, kan det här verkligen hända i verkligheten? Det känns ju rätt otroligt men eftersom det ändå förekommer på flera håll känns det ju som att man måste fått det någonstans ifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!