tisdag 30 mars 2010

Snusmumriken

"Sov gott och var inte ledsen. Första varma vårdag har du mig här igen"
Trollvinter av Tove Jansson

Idag är det den första varma vårdagen i Norrköping. Det blåser lite men jag gick ut och rökte på min rast och hade ingen jacka på mig, och jag frös knappt ens fast det blåste i strömparken.

Som ni kanske vet läser jag gärna alla Tove Janssons muminböcker, och när jag satt och kikade runt hittade jag en hemsida där de beskrev Snusmumrikens och Mumintrollets vänskap så bra. Hela texten om Mumindalen kan ni hitta här , men här var det jag ville dela med mig av:

"Det ligger till så att mumintrollet alltid saknar Snusmumriken när denne är ute på sina resor. Mer än Snusmumriken saknar mumintrollet, om man ska vara ärlig. En mumrik har inte mycket till övers för det borgerliga liv som vissa lever, med salongsmöbler och verandaliv. Snusmumriken är fri och obunden. Men varje vår kommer han ändå tillbaka, spelande på sin munharmonika. "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!