torsdag 3 mars 2011

Som god mor bör man ägna sig åt handarbeten förstår ni

Jag gick in på Adlibris för att jag skulle beställa en bok från bokrean, fick se nån handarbetesreklam och kunde såklart inte motstå. Fick upp följande:

Hallå hur kul!? Kolla på valrossen liksom, hur skulle man INTE kunna vilja göra en sån? Nu blir allt jag syr lite snett och vint och jag har ingen sicksack på min symaskin, men det behöver man ju inte när man syr i fleece i alla fall, perfekt.

Höll dock på att skratta ihjäl mig när jag gick in på beskrivningen till den här boken och det stod "Barn är inte kritiska granskare av raka sömmar och perfekt påsydda knappar: de kommer att älska sitt mjukdjur för vad det är". Är det något man kan vara säker på med skitungarna är det väl att de inte gillar de grejerna man helst skulle vilja att de gillar liksom, antagligen kommer satungen rata mina egenhändigt ihopknopade leksaker och hellre vilja ha Bratz-dockor liksom (över min döda kropp). Eller bara leka med nån äcklig kotte den hittat i en hög med hästskit hemma hos mamma och pappa typ. Inte så kritiska granskare på det sättet kanske, men de vill ju alltid ha det som alla andra har eller nåt man absolut inte vill att de ska ha.

Sen var det väldigt svårt att motså den här, moderniserade 30- 40- och 50-talsmönster. Har ju lite gamla stickningsböcker jag fått av farmor men det mesta är inte så snygga 70-talsgrejer, och de äldre grejer som är är det omöjligt att lista ut vad man ska ha för garn till tycker jag.

Man kunde även sticka grejer som "passar det nyfödda barnet och barn upp till 34 års ålder". Höhö hö hö... (tråkig humor) Grejen är att jag har liksom ingen som helst uppfattning om hur stora ungarna är när liksom, och man blir ju skitsur om man sitter och stickar på nån skitvarm tröja till ungen hela sommaren och hösten och sen när det väl är väder för det kommer den ju med största sannolikhet ändå vara för liten...


Och ja, det var ju den här jag skulle köpa från början. Det blir nog den och de vilda djuren, de såg roligast ut!

1 kommentar:

  1. Att sy gosedjur är bäst ju! När jag var jättegravid så sydde jag den här: http://carolinesjooh.blogg.se/images/2008/p1010162_15690305.jpg till Molly. Den går under namnet kattgrisen och skitungen har inte lekt eller gosat med den en enda gång.

    SvaraRadera

Du skola icke vara en skitjobbig idiot om du icke vilja ha en skopa ovett tillbaka. Puss!